Flipped classroom
Er en rotations model i blended learning, hvor den undervisning, der normalt foregår i klassen flyttes hjem som forberedelse ved hjælp af en undervisnings video.
Derefter bygges der oven på hjemmearbejdet primært med elevaktiverende undervisning. Fra at det er læreren som er mest aktiv skiftes fokus til, at det er eleverne, som er de mest aktive. Særligt for modellen er inddragelsen af online elev spørgeskemaer koblet med undervisnings videoen. Disse spørgeskemaer giver læren indblik i elevernes udbytte og evt misforståelser af videolektien før undervisningen, således at læren i undervisningen kan møde eleverne der, hvor der er. Giver desuden eleverne indblik i deres egen faglige udbytte samt et metablik på indholdet og undervisningen med det formål at støtte elevernes læreproces.
Der er mange måder at uploade elektroniske spørgeskemaer og videoer på. Fx kan det foregå via skolens Intranet eller via en blog. Hvis man bruger Google analyse til spørgeskemaet og YouTube videoer kan videoen tilføjes spørgeskemaet.
Video kan også være en fordel for elever som lærer bedst visuelt. Måske kan vi nå elever som vi tidligere ikke nåede ved at anvende video.
Når eleverne arbejder kan de arbejde i google dogs for at alle elever kan se, hvad de andre laver i processen. Herved er alle elever aktive og har mulighed for at præge arbejdet. Kræver dog at alle elever kan komme på nettet og har en computer.
Modellen er et bud på, hvordan man kan skabe en enkel fagdidaktisk praksis med it integration i undervisningen. Målet er, at elevernes læring påvirkes i positiv retning, på en måde så fokus flytte mod eleven.
Flip Modellen er opdelt i seks faser, hvor bl.a formativ evaluering spiller en stor rolle. Alle seks faser skal i princippet indtænkes til hver undervisnings gang a fx 90 min varighed - Se side 40 "Flip din undervisning".
De tre første faser drejer sig om Film, der iscenesætter øvrige faser og Læringsspørgsmål, reflektion og formativ evaluering.
Fase 1: Lærens forberedelse
Fase 2: Videooplag, hjemme
Fase 3: Formativ evaluering, hjemme
Det tre næste drejer sig om Igangsættelse - opsamling, mål og organisering af arbejdet og Problemløsning - aktivt arbejde med support af underviser.
Fase 4: Opsamling på klassen
Fase 5: Arbejde med emnet
Fase 6: Summativ og formativ evaluering
De tre første faser drejer sig om Film, der iscenesætter øvrige faser og Læringsspørgsmål, reflektion og formativ evaluering.
Fase 1: Lærens forberedelse
Fase 2: Videooplag, hjemme
Fase 3: Formativ evaluering, hjemme
Det tre næste drejer sig om Igangsættelse - opsamling, mål og organisering af arbejdet og Problemløsning - aktivt arbejde med support af underviser.
Fase 4: Opsamling på klassen
Fase 5: Arbejde med emnet
Fase 6: Summativ og formativ evaluering
Ingen kommentarer:
Send en kommentar