PRAKTIKUM UDFORDRING


 PRAKTIKUM-NOTATET


Navn: Linda Spangenfeldt
Arbejdsplads: Skolen for Klinikassistenter og Tandplejere - SKT
Undervisningsfag/niveau: Grundforløb 2

Praktikum-udfordringen. ”Den spidse”    

  • Svært at se og høre demostrationer i klinik værkstedet.





”Den udfoldede beskrivelse”  
Hvordan viser problematikken sig?
For hvem er den et problem?
Hvad er din interesse i at få den løst?

Praktikum udfordring

En stor del af undervisningen på SKT - grundforløb 2 foregå på klinikværkestedet. På hvert hold på grundforløbet er der ofte 25-30 elever. Eftersom KV ikke er et stort lokale påvirkes undervisningen af de givne rammer. Der er udfordringer med støj og afbrydelse, som medfører tab af koncentration såvel hos elever og underviser, fastholdelse af elevernes motivation og dermed aktive deltagelse samt at opnå det forventede udbytte af undervisningen. Meget formidling fra underviser til elev går tabt, hvilket skaber et resurse krævende og trættende arbejdsmiljø for underviseren, da det kræver mange gentagelser af undervisningen indhold. Det medfører en del ventetid for den enkelte elev at kunne udføre praktiske opgaver, stille spørgsmål, få hjælp og det kan være urealistisk at imødekomme udfordrende elevers behov for øget lærer ressourcer.   

Så mange elever i et alt for lille rum skaber endvidere ringe forhold for det visuelle  arbejdsmiljø. Ved demonstrationen af en tandbehandling på et fantom ved unit i KV er eleverne udfordret af ikke at kunne se den praktiske undervisning. Det leder til, at de ofte spørger sidemanden, hvilket igen forstyrrer, men korrekt information mistes også i overleveringen og fejllæring opstår.   

Hvordan kan undervisningen i Klinikværkstedet tilrettelægges, så demonstrationen bliver så klar og tydelig som mulig og fejlinformation undgås? 

I det selvstændige gruppearbejde i KV, hvor eleverne i grupper træner den aktuelle tandbehandling, opstår der yderlige udfordringer med koncentration og fastholdelse i arbejdet for eleverne. Eleverne er i grupper af op til fem personer, hvoraf kun to elever kan aktiveres når behandlingen indøves. Det er hensigten, at de resterende elever observerer og assisterer til arbejdsgangen. Det opleves at disse elever hurtigt mister fokus på deres opgave og engagerer sig med andre ting, såsom unødig brug af mobil telefon og andre uhensigtsmæssige ting, som skaber støj og forstyrrer. Mange elever taber interessen og mister motivation for den selvstændige træning i KV.

Hvordan kan eleverne holde fokus og motiveres til at bidrage med aktiv deltagelse og ansvar for egen læring?  

Det er ikke muligt for underviseren at anvende IT/AV udstyr i undervisningen i KV. Der er to små skrivetavler til rådighed i den ene ende af lokalet. Eleverne har mulighed for selv at medbringe IT udstyr, men har ikke arbejdsplads med bord og stol til rådighed. 

Eftersom jeg gerne vil skabe undervisning som fremmer læring og forsøge at nå så  mange elever som muligt skal løsninger findes.
Med hensyn til hvilke teorier, midler, rammer, metoder jeg vil anvende og tage afsæt i, er jeg stadig  i lære proces og i tænkebox.







1.Undervisningsdag på Modul 4 - Digitale Teknologier

Februar 24, 2020


Dagens tema : Digital dannelse i et læringsperspetiv.


Så er første undervisnings gang på Modul 4 - Digitale Teknologier startet og det var ganske hyggeligt at møde alle andre studerende og godt at komme i en gruppe, så vi kan udveksle og forhåbentlig inspirere hinanden. 

Jeg må indrømme, at jeg allerede på nuværende tidspunkt føler mig overvældet, frustreret og ude af komfort zone. Jeg føler mig presset i tid, at kunne nå at læse al litteratur op til hver gang, men ikke bare at læse det - også have tid til at fordybe sig for at kunne forstå al den nye litteratur, som jeg ikke synes er ligetil at huske. Dernæst så selvfølgelig også for at føle mig godt klædt på, så jeg har noget at tilbyde, når vi i gruppen skal samarbejde. 

Jeg vil så gerne FORSTÅ meningen med det hele, hvor skal vi hen, hvordan kan vi bruge diverse undervisningsmodeller til planlægning af undervisning, gennemførelse og evaluering. Hvilke rammer og med hvilke midler osv osv ....  I dag synes jeg det hele vælter rundt i en stor pære vælling.

Det er også en stor udfordring for mig, at komme igang med den praktiske del af bloggen. Begrebet blog er ikke et ukendt begreb, men det er ikke et medie, jeg har brugt ej heller brugen af portfolie. Så umiddelbart synes jeg den er en tidrøver, fordi jeg skal bruge  meget tid på at finde ud af, hvordan jeg navigerer og anvender bloggen. Så jeg får udnyttet dens muligheder bedst muligt. Jeg synes også at de "ekstra opgaver/lektier" vi fik og som måske vil kommer efter hver undervisnings gang kan undlades, fordi det for mig personligt er en stor mundfuld og nok i sig selv, at forsøge at forstå modul opgaven, nå at læse litteratur, have fokus på min problem stilling, som jeg endnu ikke har besluttet. Det sikkert kun mig som har det sådan, grundet diverse udfordringer.

Endvidere er brugen af digitale teknologier, redskaber, platforme på ingen måder min stærke side. Det er ikke midler min team kollega og jeg igennem snart seks år har gjort så meget brug af. Udover administrativt arbejde og Uddata plus, er det faktisk kun Power Point vi anvender. Padlet, Thinklink, Flipped learning, Didaktik 2.0 planlægningsmodel etc er en total ukendt verden for mig og flere af mine kollegaer. 

Jeg håber derfor, at jeg på dette modul bliver klogere på den teoretiske tilgang til læring og digitale teknologier.

Video om Haderups Nomenklatur

Se denne video og svar på spørgsmålene https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=5-BwOm5ElkS6hHAtMdvoMK9s_Va1Jh1IjGvAngAv7VpUQ0dO...