PRAKTIKUM UDFORDRING


 PRAKTIKUM-NOTATET


Navn: Linda Spangenfeldt
Arbejdsplads: Skolen for Klinikassistenter og Tandplejere - SKT
Undervisningsfag/niveau: Grundforløb 2

Praktikum-udfordringen. ”Den spidse”    

  • Svært at se og høre demostrationer i klinik værkstedet.





”Den udfoldede beskrivelse”  
Hvordan viser problematikken sig?
For hvem er den et problem?
Hvad er din interesse i at få den løst?

Praktikum udfordring

En stor del af undervisningen på SKT - grundforløb 2 foregå på klinikværkestedet. På hvert hold på grundforløbet er der ofte 25-30 elever. Eftersom KV ikke er et stort lokale påvirkes undervisningen af de givne rammer. Der er udfordringer med støj og afbrydelse, som medfører tab af koncentration såvel hos elever og underviser, fastholdelse af elevernes motivation og dermed aktive deltagelse samt at opnå det forventede udbytte af undervisningen. Meget formidling fra underviser til elev går tabt, hvilket skaber et resurse krævende og trættende arbejdsmiljø for underviseren, da det kræver mange gentagelser af undervisningen indhold. Det medfører en del ventetid for den enkelte elev at kunne udføre praktiske opgaver, stille spørgsmål, få hjælp og det kan være urealistisk at imødekomme udfordrende elevers behov for øget lærer ressourcer.   

Så mange elever i et alt for lille rum skaber endvidere ringe forhold for det visuelle  arbejdsmiljø. Ved demonstrationen af en tandbehandling på et fantom ved unit i KV er eleverne udfordret af ikke at kunne se den praktiske undervisning. Det leder til, at de ofte spørger sidemanden, hvilket igen forstyrrer, men korrekt information mistes også i overleveringen og fejllæring opstår.   

Hvordan kan undervisningen i Klinikværkstedet tilrettelægges, så demonstrationen bliver så klar og tydelig som mulig og fejlinformation undgås? 

I det selvstændige gruppearbejde i KV, hvor eleverne i grupper træner den aktuelle tandbehandling, opstår der yderlige udfordringer med koncentration og fastholdelse i arbejdet for eleverne. Eleverne er i grupper af op til fem personer, hvoraf kun to elever kan aktiveres når behandlingen indøves. Det er hensigten, at de resterende elever observerer og assisterer til arbejdsgangen. Det opleves at disse elever hurtigt mister fokus på deres opgave og engagerer sig med andre ting, såsom unødig brug af mobil telefon og andre uhensigtsmæssige ting, som skaber støj og forstyrrer. Mange elever taber interessen og mister motivation for den selvstændige træning i KV.

Hvordan kan eleverne holde fokus og motiveres til at bidrage med aktiv deltagelse og ansvar for egen læring?  

Det er ikke muligt for underviseren at anvende IT/AV udstyr i undervisningen i KV. Der er to små skrivetavler til rådighed i den ene ende af lokalet. Eleverne har mulighed for selv at medbringe IT udstyr, men har ikke arbejdsplads med bord og stol til rådighed. 

Eftersom jeg gerne vil skabe undervisning som fremmer læring og forsøge at nå så  mange elever som muligt skal løsninger findes.
Med hensyn til hvilke teorier, midler, rammer, metoder jeg vil anvende og tage afsæt i, er jeg stadig  i lære proces og i tænkebox.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Video om Haderups Nomenklatur

Se denne video og svar på spørgsmålene https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=5-BwOm5ElkS6hHAtMdvoMK9s_Va1Jh1IjGvAngAv7VpUQ0dO...