Illeris lærings teori - tre dimensioner i to forskellig processer


Marts 13 2020

Ifølge Illeris involverer al læring tre dimensioner; indhold, drivkraft og samspil. Samspillet mellem de tre dimensioner ses i to forskellige processer, som begge skal være aktive for, at vi kan lære. Den ene er samspilsprocessen, som drejer sig om samspillet mellem individet og dets omgivelser. Den anden er tilegnelsesprocessen, som er en indre mental tilegnelses- og bearbejdelsesproces på individ niveau (Illeris 2015:41). Illeris påpeger at al læring både har en individuel og social side (Illeris 2015:38).  


Den indholdsmæssige (Viden, forståelse og færdigheder) dimensionen drejer sig om tilegnelsen af det der skal læres, drivkraften (følelses-, viljes-, og motivationsmæssige) dimensionen der drejer sig om læringens drivkraft, og samspillet (Handling, kommunikation og samarbejde) dimensionen der drejer sig om samspillet mellem individet og omgivelserne.Billedresultat for knud illeris




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Video om Haderups Nomenklatur

Se denne video og svar på spørgsmålene https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=5-BwOm5ElkS6hHAtMdvoMK9s_Va1Jh1IjGvAngAv7VpUQ0dO...