18. februar 2020
Hvad dækker begrebet digital undervisning over - Hvad er digital dannelse?
- Er evnen til at kunne begå sig socialt, etisk og kritisk i den virtuelle virkelighed og til at kunne reflektere over digitale muligheder og udfordringer.
- Blive dannet til menneske og borger i en digital tidalder.
- Evnen til at kunne forstå, anvende og bruge forskellige digitale medier i forskellige sammenhæng.
Hvorfor arbejde med digitale teknologier kan fremme digital dannelse?
- Evnen til at løse en konkret arbejdsopgave.
- Lære at arbejde og udtrykke sig på tværs af medier og platforme
- Øge elevernes mulighed for at lære.
- Øge lærerens mulighed for at undervise bedre.
- Lære at bruge medierne med omtanke.
- Elever på EUD rustes til at begå sig på et digitalt arbejdsmarked og samfund ellers risikere de at tabe terræn ift andre unge, hvis der ikke kommer fokus på de almene digitale kompetencer på deres uddannelser.
Hvordan kan vi gøre det?
- Skabe sammenhæng mellem skole og praktik.
- Digitale redskaber.
- Optage video og billeder, beskrive det forskellige arbejde man har i skolen og arbejde videre med det i praktikken.
- Vidensdele blandt eleverne ift deres arbejdsproces og deres løsning af arbejdsopgaver. F.eks bruge en padlet, hvor eleverne uploader deres arbejds beskrivelser, billeder, video så den er tilgængelig for andre at se.
- Indtale instruktioner og opgaver som er ledaget af videoer.
- Videoinstruktioner, QR koder, Padlet, forskellige platforme fx FB, Power Points, Flipped learning, Feedback gives via video, virtuel undervisning, portfolio ... etc.
Udfordringer:
- Det faglige udbytte vil afhænge af elevernes og lærerenes evner, færdigheder og kompetencer til at bruge digitale læring platforme og læring teknologier.
- Lærerne kan være fra en tid, hvor de ikke selv er udannet/dannet til læring - undervisning med digitale teknologier/værktøjer.
- Digital mobning.
- Skolen. lærerenes, elevernes rammer.
- Manglende tid og ressourcer.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar